fbpx
Cuprins:

1. In ce consta pretul unui website?
2. Optunea 1 – Fa-ti site-ul singur!!!
3. Optiunea 2: Angajeaza un freelancer sau o firma de design
4. Optiunea 3 – Lucreaza cu o agentie majora
5. Costuri legate de Hosting
6. Costuri cu numele de domeniu
7. Costuri cu Software-ul si platforma pe care v-a rula website-ul!
8. Content Management Systems – care sunt aceste sisteme de management a continutului?
9. Alte costuri cu crearea unui website
10. Care sunt principalele costuri de mentenanta?
11. Care sunt principalele costuri de marketing?
12. Cat costa un website?

Care este pretul corect pentru un website? Cat costa un website? Cat costa un magazin online? Exista un pret corect? Ghid de preturi pentru dezvoltarea un website?


Probabil astea sunt primele intrebari pe care cineva si le pune atunci cand realizeaza ca are nevoie de un website, de o prezenta relevanta online. Multa lume isi face propriul website, fie ca este vorba de un mic site de prezentare a unei frime, fie ca este vorba de un magazin online, sau un mic blog. Numarul total al websiteurilor in lume se apropie de 1.9 miliarde si acest numar creste in fiecare zi. 


Avand in vedere ca, a avea prorpiul website a ajuns atat de comun, te gandesti ca raspunsul la intrebarea : „Cat costa un website?„, ar fi foarte simplu si clar. Din pacate, se pare ca niste preturi clare nu se gasesc nicaieri in lume cu atat mai putin pe piata din Romania. 


Pretul fiecarui site este o chestiune individuala, unica. Depinde de o paleta intreaga de factori. Ca sa iti faci o idee cat mai clara a acestui aspect o sa incercam sa facem un ghid de costuri pentru un website. Incercam sa impartim costurile in mai multe module.


Care-i scopul acestui articol? Determinam cat costa un website si iti oferim in linii mari preturi pentru optiunile cele mai comune. Discutam costul diferitelor componente si functionalitati ale unui website in detaliu. In felul acesta iti poti alege optiunile in functie de buget si de nevoile tale. O sa incercam sa-ti oferim o idee clara asupra a ce sa te astepti atunci cand mergi la o agentie sau freelancer, legat de pretul website-ului tau.  La treaba!


In ce consta pretul unui website?


Ca prim pas incercam sa identificam toate componentele care costa bani atunci cand iti creezi singur site-ul si cum se transpun acestea in pretul final, in diferite scenarii. 


Factorii care influenteaza costul unui website:


Desi am zis mai sus ca pretul unui site este unic si tine mult de nevoile fiecarui individ/entitate, exista cativa factori in procesul de creare a fiecarui website care determina mai mult sau mai putin costul final al unui website:     

  • Tipul de website – nu toate siturile sunt la fel. Pretul este strict dependent de tipul sitului care trebuie construit. Un simplu blog este mult mai usor de creat fata de un magazin online. Un site mic de prezentare a unei microafaceri are mult mai putine pagini decat un portal al unei mega corporatii. Vezi situl nostru mic versus Microsoft.com  unde ai prezentate o gramada de facilitati, servicii, programe educationale,  customer service..etc. 
  •  – domeniu si hosting – fiecare prezenta online are nevoie de o casa si o adresa unde sa o accesezi. In lumea online aceasta se traduce intr-un server si un domeniu web. Poti sa le cumperi fie singur, fie ca parte a serviciului de webdesign (adica sa se ocupe cei care iti fac website-ul)  
  • Tehnologiile folosite – Toate website-urile folosesc o tehnologie sau alta in background pentru a functiona. Acestea pot fi : simplu HTML, php, un CMS ca WordPress sau Drupal sau altul.

IN functie de alegerile pe care le faci, costurile vor varia.  

  • componentele website-ului – Tehnologiile de baza nu sunt totul. Depinzand de functionalitatile de care ai nevoie, s-ar putea sa ai nevoie de plugin-uri aditionale, applicatii sau servicii third-party (adica un serviciu externalizat), multe din acestea avand costurile lor. 
  •  – Setup/design/development – Construirea unui website nu inseamna doar achizitionarea unor parti .. CMS, poze, texte, domeniu si host. Acestea au nevoie sa fie asamblate toate impreuna .. ca un tot unitar care sa serveasca drept website. Pentru a deveni cea ce tu ai nevoie e nevoie ca cineva sa faca asta pentru tine. Fie ca o faci tu, fie ca angajezi pe cineva pentru asta.. intr-un fel sau altul acesta este un factor major in pretul final.   
  • Mentenanta – Cei mai multi considera ca odata situl facut .. il lasam acolo si el o sa faca bani pentru noi. Nu e chair asa. Website-ul trebuie sa fie online tot timpul, pentru asta trebuie sa ai pe cineva sa se ocupe de el, sa-l tina la curent cu ultimele update-uri de siguranta si sa-l tina curat de eventuali hackeri. Cineva trebuie sa stea cu ochii pe el.   
  • – Marketing – Crearea unui website nu este totul. Degeaba ai cea mai faina carciuma din tara daca nimeni nu stie de ea. Website-ul trebuie promovat. Aici .. nu exista o limita superioara a costurilor.     

Optunea 1 – Fa-ti site-ul singur!!!

  • Costuri minime pe  Romania – undeva la 100lei/an                                      
  •  Costuri minime internationale – undeva la 50-60 dolari/an    

De departe cel mai ieftin este sa iti faci website-ul singur!

Ai sa zici: „Pai nu stiu sa codez!!„.. azi in 2018 asta nu mai e o problema. Exista enorm de multa tehnologie care sa-ti permita sa creezi un site fara sa scrii nici o line de cod, cele mai clare sunt CMS-urile (CMS – Content Management System – adica un sistem de management a continutului) open source (adica gratuite) gen WordPress, Joomla sau Drupal. Daca ai destula determinare si ai timpul necesar poti invata destul de repede unul din acestea si practic vei reduce totul doar la costurile de Hosting si nume de domeniu. 
Ce inseamna aceste minime costuri in Romania?

–  un domeniu .ro > costa undeva la 12 euro +tva > adica 14.28euro pe an la rotld. Exista alternative ca romarg sau tlh .. si altele care iti ofera discount-uri la domeniile. ro astfel poti achizitiona un domeniu la numai 9euro/an la tlh.ro sau 8.99 euro la romarg. 

–  pe partea de hosting presupunand ca nu ai nevoie de mare lucru .. si ca noi acum cautam costul minimal din Romania, asta inseamna un cont shared (mai multe despre hosting aici – ce este hostingul). Preturile pentru un asemenea host incep de la 1 euro pe luna(tlh.ro) si urca spre 10-12euro/luna in functie de necesitati. 


Ce inseamna aceste costuri minime daca vrei un website International? 

Aceasta presupune un domeniu .com si un hosting .. decent de afara (nu te opreste nimeni sa nu folosesti hosting ieftin din Romania sau sa cumperi domeniu .com de la reselerii de la noi)
– domeniu .com – intre 6.8 $ si 10-12 $ la Dynadot.com, godady.com, bluehost, ipage .. etc lista poate continua. Evident .. poti cumpara si de pe la noi tlh.ro, romarg si altii

– hosting. – aici daca cumperi un pachet de afara costurile incep de la 3-4 $pe luna . .pana la 10-12 $ .. 


Ce recomand? E foarte greu sa recomanzi ceva fara sa ai niste specificatii in fata. Intotdeauna trebuie sa stii cui te adresezi, cine-i cititorul/userul website-ului tau. Am facut site-uri folosind atat provideri locali cat si internationali. De obicei pentru proiectele adresate userilor romani am folosit domenii .ro si hosting romanesc. Dar nu e o regula (vezi acest site)
Aceasta optiune (a-ti crea singur website-ul) este de departe cea mai ieftina .. si din pacate cea care ocupa cel mai mult timp. Este absolut posibil sa creezi un website extraordinar, singur si cu costuri minime. NU esti nici primul nici ultimul care a facut asta deja. Bafta!


Optiunea 2: Angajeaza un freelancer sau o firma de design

  • cost estimat in Romania : 200- 1000 euro                                                     
  • cost estimat in afara romaniei – 1000-3000 euro, in functie de complexitatea website-ului

Bine inteles ca daca ai buget sau nu vrei sa depui tu munca in crearea website-ului este recomandat sa angajezi niste dezvoltatori web care sa faca toata treaba aceasta pentru tine. Sunt o gramada de situri unde poti angaja un freelancer, atat pe Upwork, freelancer.com , PeoplePerHour sau fiverr.

Pretul mediu pe ora a unui freelancer cu o paleta larga de cunostinte este si el destul de variat .. de la 10 la peste 100$ pe ora. Deci costul unui website este direct dependent de persoana care iti face website-ul, cat de mult dureaza proiectul. Un website de prezentare minimal .. care foloseste CMS-ul WordPress dureaza undeva intre 15 si 50 de ore. Deci in functie de costul pe ora al freelancer-ului trebuie sa ai in vedere un cost de 150-3000 de euro/dolari.  

Daca folosesti un website builder tot trebuie sa angajezi pe cineva sa-ti creeze un template customizat pentru tine. Exista multe magazine specializate pentru asa ceva. 

Deci daca vrei calitate, atunci angajeaza un freelancer sau o firma mica de design, costurile te vor duce intre 200 (daca e chiar incepator si tu ai foarte multa rabdare si timp) si 800 -1000de euro (o firma mai decenta cu mai multi experti )  pe al noi. Sau intre 1000 si 3000 de euro pe afara. Cu cat e mai complex situl cu atat costurile vor fi mai mari. 


Internetul din Romania este plin de oferte de webdesign la 50 – 200 euro.

La ce te poti astepta realist de al un site sub 1000 de lei (220 euro) ?

Un domeniu, un host, un wordpress basic cu o tema free si un text luat cu copy/paste de undeva. Nu zic ca e gresit, daca asta iti doresti. Dar ce pot sa-ti garantez ca lui google nu o sa-i placa site-ul tau. 

Ce nu primesti la acesti bani: 

  •  – Hosting 
  • – Domeniu 
  • – design unic nici nu are rost sa vorbim aici de Branding   – continut unic   – optimizare SEO 
  • – posibilitate de traking si analiza trafic   
  • – mentenanta

Trebuie sa gandesti foarte pragmatic atunci cand cumperi asa ceva. Cate site-uri trebuie sa faca acest developer ca sa isi scoata un salariu decent de 1000 euro pe luna? Daca nu isi scoate macar acest salariu, atunci trebuie sa te gandesti la calitatea lui ca developer/designer/freelancer. Daca el iti spune ca termina website-ul intr-o zi ..ceva nu e in regula. Un website decent, oricat de bun ar fi developerul dureaza minim 30-50 ore, fara a astepta continut de la client, fara ore investite in Branding, absolut minimalist. Da, se poate instala un wordpress in mai putin de 10 minute, dar asta nu inseamna ca acela este si un site eficient cu care te poti mandrii, ori unul care atrage clienti. 


Eu sunt perfect deacord cu Andrei Chira si consider ca un site de prezentare eficient se face in 30-50 ore .. si in functie de pretul pe ora al freelancerului care ti-l face . .aceste poate costa intre 10euro/ora (incepator) si .. 50$..100$. Asta inseamna un absolut minim de 300-500 euro pe un site de prezentare minimal. Un pret mediu in Romania totusi fiind pe la 25-30/ora .. deci .. va las pe voi sa faceti calculele.    


Optiunea 3 – Lucreaza cu o agentie majora

  • – buget: chiar si in romania incepe de la 10 mii de euro. 


Lucrul cu o agentie este cu totul alta poveste. Vei interactiona cu mai multe persoane care sunt responsabile de diferite  zone (Design, Branding, development, SEO, etc), acest proces dureaza mult mai mult …la fel si numarul de ore ..evident si pretul final. Atunci cand lucrezi cu o agentie, nu bugetul primeaza ci calitatea din rezultatul final. 


Ok .. dar cam la ce suma sa ma astept totusi cand lucrez cu o agentie? In general la o agentie care se respecta ora de lucru costa undeva la 100 pana la 500 euro (in Romania incepe de la 30.. daca agentia e din provincie). Deci costuri intre 10 mii si 50 de mii sunt foarte realiste. Evident este posibil sa iti faca cineva un site sub acest „10 mii” .. dar evident iti va lua un timp sa gasesti asa o agentie. 

Sa consideram ca alegi sa-ti faci singur un website.

Ce alte costuri mai poti intampina?


Costuri legate de Hosting si domeniu. 


Domeniul si hostingul sunt cele mai de baza necesitati ale unui website. Din aceasta cauza sunt primele aspecte pe care le aduc in discutie atunci cand vorbim de costurile unui website. Exista multe tipuri de hosting, dar pe scurt sunt doua mari alegeri care trebuiesc facute de la inceput:

  • hostat de tine sau
  • hostat pe serverul cuiva (o tertza companie de hosting).


Ce inseamna Self-Hosted? Practic inseamna ca tu ai masina fizica (serverul) pe care ruleaza site-ul. Tu te ocupi de soft-ul de pe el, tu platesti conexiunea la internet, tu trebuie sa aloci spatiul si memoria pentru server. In principiu daca nu esti un sysadmin si nu faci asta din  hobby, probabil ca nu vei tine in casa, pe balcon ditamai magauaia de server … deci nu o sa ma apuc sa enumar costurile pentru o astfel de optiune.

 De obicei, cei mai multi consumatori (99%) apeleaza la un provider de hosting, adica la o companie specializata in rularea de servere care incaseaza bani lunar, ca o chirie, pentru spatiul pe serverele lor. 

Si aici sunt 2 mari optiuni:     

  • self hosted – de cele mai multe ori platesti o taxa lunara pentru a folosii un spatiu pe serverul cuiva. Ei iti fac setarile de baza si necesitatile de care ai nevoie iar tu faci restul. Iti uploadezi situl, manage-uiesti versiunile de software instalate..etc. De la noi iti recomand TLH.ro sau Romarg. iar de afara Bluehost sau godady. Evident daca ai sa cauti exista optiuni mai bune decat ce am recomandat eu.   
  • – managed hosting – acesta e un tip nou de hosting si s-a dezvoltat mai mult in jurul platformei WordPress (dupa care s-a extins si la altele). Ce inseamna Hosting manage-uit? Providerul nu numai iti aloca spatiu si iti instaleaza softurile de baza (linux/apache/nginx/php etc) dar se ocupa si de managementul platformei in site (WordPress) adica: se ocupa de securitate, update-uri, cache, it ofera o lista de pluginuri agreate la fel si una cu pluginuri care nu sunt sigure. Practic o gramada de servicii pe care daca tu le-ai face ti-ar ocupa ore .. chair zeci de ore pe luna.
  • Cel mai bun serviciu pe care l-am folosit de acest tip este wpengine.   

Mai exista si o a 3-a varianta: website builders ca Wix, Sitebuilder, Squarespace sau Weebly, care, contra unei taxe lunare, iti ofera tot ce iti ofera cei de mai sus plus un pachet de software care te ajuta sa-ti faci singur situl fara sa scrii nici o line de cod. 

Costuri cu numele de domeniu:

Acum 5 ani daca ma intrebai ti-as fi spus clar:

daca vrei sa faci un site pentru userii de la noi cumperi un .ro, daca vrei sa faci ceva pentru exterior,  world wide,  cumperi obligatoriu un .com.

Intre timp lucrurile s-au complicat putin si odata cu aparitia a mult mai multe extensii au aprut si mult mai multe optiuni. De exemplu daca esti un startup, sa zicem ca ai dezvoltat un SmartWatch si vrei sa-i faci un website de prezentare, dupa ce ai vazut ca SmartWatch.com e luat .. si ai incercat diverse combinatii de prefixe si sufixe .. care toate sunt cumparate de prin anul 2000 ramai in pana si idei si aproape ca vrei sa renunti la startup. Azi cele mai multe startup-uri cumpara domenii cu terminatii .io .. sau .global sau . store in functie de domeniul lor de activitate.

Ideea e ca acum ai de unde alege. Un domeniu costa de la 8$ pana pe la 30-40$ pe an. Ai zeci de terminatii/extensii posibile de la .com pana la .club, .design, . media, .news ..etc. 

Ce nu s-a schimbat fata de acum 5 ani este importanta alegerii corecte a ceea ce este in fata terminatiei/extensiei. Aceasta a ramas la fel de importanta si relevanta atat in cea ce priveste optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) cat si in relevanta serviciului oferit de tine. Ex: baloane-brasov.io > este foarte clar pentru toata lumea ce ai putea sa gasesti pe acest site (fie o fabrica sau un distribuitor de baloane fie unul de prezervative 😛 .. undeva in Brasov)


Costuri cu Software-ul si platforma pe care v-a rula website-ul!


Asa cum am stabilit pana acum un site are nevoie de un nume de domeniu si o locatie fizica unde sa fie cazat, dar pentru ca acesta sa ruleze mai sunt nevoie de niste lucruri magige > Software!!

Acum 20 de ani era nevoie de un programator care sa iti codeze totul de la zero, azi datorita acestor bucati magige ce software poti sa faci singur totul absolut gratuit. Aceste softuri se numesc CMS-uri (Content Management Systems – adica niste sisteme de management a continutului)


Content Management Systems – care sunt aceste  sisteme de management a continutului?


Cele mai comune CMS-uri sunt WordPress, Joomla si Drupal, primul din ele fiind folosit azi pe aproape 60% din website-urile care folosesc un CMS (aproape jumate din websiturile de pe planeta nu folosesc un CMS), urmatorul cms la numai 6% fiind Joomla.

Cele mai bune astfel de pachete de software sunt toate open source deci sunt absolut gratuite. Evident exista si CMS-uri pe bani si CMS-uri custom build, dar tu, pentru site-ul tau mic de prezentare nu ai nevoie de ceva foarte complex, ceva ce aceste CMS-uri nu-ti pot oferii. 

Desi ele sunt gratuite, exista totusi costuri cu ele. Daca doresti ca website-ul tau sa aiba un anumit design .. diferit, unic .. fata de ce se gaseste in galeria de teme gratuite, poti sa-ti cumperi o tema .. sau sa pui pe cineva sa-ti faca o tema de la zero.

La fel daca vrei niste functionalitati unice sau mai speciale trebuie sa cumperi niste pluginuri care fac ceea ce doresti, si daca ceea ce doresti este unic si nimeni nu a mai facut, daci nu gasesti un plugin de vanzare v-a trebuii sa platesti un programator sa-ti faca acea functionalitate unica. Deci, costurile pot varia de la ZERO la mii de euro, in functie de cat de unice sunt functionalitatile pe care le doresti implementate in website-ul tau si cat de mult ia pe ora designerul/programatorul pe care la-i gasit sa-ti implementeze tema/functionalitatea unica pe care o doresti. 


Daca te hotarasti totusi sa folosesti un CMS, implementarea unui design poate insemna simpla gasire a unei teme/template/sablon care sa-ti placa. Sunt mii de teme pe situri gen templatemonster.com sau themeforest.com care sunt extraordinare, probabil mult peste ceea ce tu ai nevoie in site-ul tau. 

Poti gasi o tema decenta pentru WordPress incepand de la 10 pana la 300$ .. media fiind undeva pe la 60$.

Pentru Joomla preturile incep de pe la 49$ si urca pana la aproximativ 200$

..iar pentru Drupal gasesti teme superbe intre 20 si 100$. 

Tine totusi minte ca WordPress-ul are cel mai mare ecosistem cu cea mai mare comunitate de useri si developeri, acesta fiind si motivul pentru care iti recomand WordPress. In 90% din cazuri gasesti tot ce vrei (tema si pluginuri) absolut gratuit. 

Despre costurile cu fonctionalitatile speciale.

Continui sa recomand WordPress-ul pentru galeria de peste 50 de mii pluginuri gratuite. Datorita acestui fapt poti pastra la pusculita banutii pe care i-ai fi cheltuit daca plateai pe cineva sa-ti dezvolte functionalitate dorita. Evident exista si plugin-uri platite cu functionalitai mult mai complexe si mai profesionale. Cam acestea sunt preturile pentru diferitele extensii impartite pe tip de CMS: 

  • –  plugin-uri WordPress: se gasesc pluginuri profesionale intre 29$ si 59$ 
  • –  plugin-uri Joomla: se gasesc pluginuri profesionale intre 29$ si 59$ 
  • –  plugin-uri Drupal: se gasesc pluginuri profesionale intre 16$ si 29$    

Din experienta mea Drupal-ul este cel mai greu de folosit. Practic ai nevoie de un developer ca sa instaleze un plugin ( care in wordpress il instalezi singur cu un click si il activezi cu un altul)

Alte costuri cu crearea unui website


Dupa ce ai facut rost de Numele de domeniu, de hosting si de un CMS .. acum site-ul tau are nevoie de continut, acesta poate costa

Copywryting – adica textul pe care il contine site-ul tau. Acesta nu trebuie sa fie luat cu copy/paste de pe vre-un alt site ..sau de pe al concurentei. El trebuie sa fie unic, sa fie cat mai bine scris, atat ca structura si informatie cat si gramatical. E evident ca nu toata lumea poate face asta. Daca te aflii printre persoanale care nu sunt scriitori inascuti (ca toti dealtfel) trebuie sa apelezi la un profesionist. Acum, in functie de limba si de nivelul de experienta a copywriter-ului (scriitorul de continut) acesta te poate costa intre 5 si 200$ pe ora. Evident depinde de unicitatea continutului. Un articol relevant despre fuziunea atomului nu poate fi la fel de ieftin ca un articol despre „cum sa-ti faci corect funda la sireturi”.

 Continut Vizual: Poze, video, audio.  – Continutul de calitate nu inseamna numai text. Asa cum zice o vorba veche o poza face cat 1000 de cuvinte.  In secoul XXI un filmulet de 1 minut faca cat 1000 de poze .. sau 1 milion de cuvinte :)) Daca faci un site de prezentare a unui produs, un filmulet de 1 minut in care arati clar cum arata si cum se folosete produsul este mult mai folositor pentru userii (potentialii tai clienti) decat oricat text scrii tu pe site. Azi poti face tu singur poze si filmulete .. dar daca vrei ceva profesional .. o echipa de fotografi profesionisti COSTA. Aici evident totul depinde de tine. Sunt lucruri care se pot fotografia/filma cu un telefon, sunt altele care necesita atentia la detaliu a unor profesionisti. Daca vinzi un produs adresat sexului frumos, un demachiant nou .. nu poti sa faci o filmare cu telefonul, ai nevoie de lumini, camere profesionale, echipa de procesare ..etc. toate aceste lucruri costa ..si sunt costuri cu website-ul si aceastea

Certificat SSL/HTTPS – este foarte important ca situl tau sa fie sigur pentru userii tai. Un astfel de certificat iti da un statut special in fata clientilor tai .. cat si un sentiment de siguranta atunci cand scot cardul sa faca o plata online. Un astfel de certificat se poate cumpara si implementa incepand cu 15$ pragul de sus fiind undeva la cateva mii. Da, exista si aici posibilitatea sa obtii un astfel de certificat gratuit (limitat)

SEO – daca nu stii nimic despre optimizarea pentru motoarele de cautare poate ca ar fi indicat sa platesti pe cineva sa faca asta pentru tine. Aici un expert poate lua de la 20 … la 200 euro pe ora. 

Costuri de mentenanta Odata ce ai site-ul sus, totul instalat si functional. Continutul la locul lui, textele corectate si filmele bine integrate in intregul website-ului ai zice ca ai termiant cu costurile nu-i asa? Ei bine nu! De acum intervin costurile de mentenanta. 

Care sunt principalele costuri de mentenanta?

  • hosting si domeniu – aceastea se platesc pe an
  • Update-uri – daca nu stii sa o faci singur trebuie sa platesti pe cineva sa le faca – Daca ai cumparat o tema sau plugin cu licenta numai pt un an .. acestea trebuiesc inoite an de an
  • Securitate – Aici intra costurile cu backup-urile regulate si alte masuri de siguranta.
  •  – Certificatul SSL –  daca nu ai unul gratuit si ai un Certificat Comercial SSl atunci va trebuii sa-l inoiesti si pe acesta an de an. 

Costuri cu MARKETING-ul website-ului!!  Costurile de pana acum sunt in general valabile pentru orice website, in schimb costurile cu marketingul sunt in general uitate atunci cand se face o estimare totala a unui proiect online. Evident fiecare website are nevoile lui. Daca nu vvri sa folosesti site-ul ca o simpla brosura, deaba acum incepe munca adevarata si investitiile .. si evident deabea aici se intetesc costurile. 

Care sunt principalele costuri de marketing:

marketingul de continut (Content Marketing) – sa reluam exemplul de mai sus cu produsul demachiant. Daca vrei sa-l vinzi .. trebuie sa le arati clientilor cat de bun este. Cum ai putea cel mai bine sa faci asta decat intr-o serie de video-uri in care sa demonstrezi eficacitatea produsului pe 40-50 de fete. Sau sa sponsorizezi o vlogarita cunoscuta online care sa-ti foloseasca produsul in filmuletele ei. Asta inseamna content marketing. Creezi continut care sa te promoveze. 

SEO    – aici trebuie sa se inteleaga ca acest proces nu se face numai o data, ci este un proces continuu. Altfel nu produce rezultate. Daca nu poti tu atunci ai nevoie de cineva sa-ti faca asta permanent. 

– SOCIAL MEDIA – Daca tot ai produs continut de calitate ar fi si pacat sa nu te folosesti de canalele sociale disponibile astazi ca sa iti promovezi produsul peste tot. Si acest lucru trebuie facut continuu, iar daca nu poti sa te ocupi de acest lucru atunci va trebuii sa angajezi pe cineva profesinist sa afca asta pentru tine. 

Cat costa un website?


Raspunsul corect la aceasta intrebare este unul singur: „Depinde de foarte multi factori!”

Totul depinde de preferintele, functionalitatile, nevoile si bugetul tau. Orice agentie, freelancer sau designer care-ti da alt raspuns nu e profesionist.

 O intebare la fel de relevanta ar fi: Cat de multa munca doresti sa prestezi tu si cat vrei sa externalizezi altor persoane?


Daca ai ajuns la capatul acestui articol ar trebui sa fi mult mai aproape de „pretul tau corect”. Ar trebuii sa stii cam pe ce trebuie sa se cheltuie bani, pe ce ai putea sa faci tu si pe ce vrei sa platesti. Daca esti dispus sa depui multe ore in proiectul tau iti poti face un website la niste costuri minimale reprezentate doar de numele de domeniu si hosting.. daca nu .. totul depinde de bugetul tau. 


Daca tu crezi ca ar mai fi ceva de adaugat la ghidul asta te rog lasa un comentariu sau o intrebare mai jos. 

Trimite articolul pe: